SEQUÊNCIA DIDÁTICA 16 A 27/11

 

 

S E Q U Ê N C I A       D I D Á T I C A          -         L Í N G U A       I N G L E S A

 

 

          ANO:                          PERÍODO:   16   a   27 / 11 / 2020                         Nº DE AULAS:  04

 

 

E I X O

 

 

U N I D A D E   T E M Á T I C A

 

 

Oralidade / Leitura / Escrita / Conhecimentos Linguísticos

 

Interação discursiva / Gramática

 

 

O B J E T O S   D E   C O N H E C I ME N T O

 

 

Many, Much – How many, How much

H A B I L I D A D E S

 

 

(EF08LI05IT) Conhecer e empregar os substantivos contáveis e incontáveis.

(EF08LI16) Utilizar, de modo inteligível, corretamente, some, any, many, much.

 

C O M P E T Ê N C I A S     E S P E C Í F I C A S

 

 

CELI04 Elaborar repertórios linguístico-discursivos da língua inglesa usados em diferentes países e por grupos sociais distintos dentro de um mesmo país, de modo a reconhecer a diversidade linguística como direito e valorizar os usos heterogêneos, híbridos e multimodais emergentes nas sociedades contemporâneas.

 

 

C O M P E T Ê N C I A S     S O C I O E M O C I O N A I S

 

Autonomia; Autoestima; Autoconfiança; Compromisso: estimular a capacidade do aluno de organizar e de buscar respostas às suas perguntas, permitindo o desenvolvimento de seu autoconhecimento para que cresça mais confiante, com isso só tem a ganhar o reconhecimento em si e as características que o tornam único. Contudo estimulando o compromisso tanto no cotidiano escolar quanto no futuro, para o sucesso profissional. 

 

 

E T A P A S       D A       A U L A   /   M E T O D O L O G I A

 

 

1ª e 2ª aula

Activities

Choose the correct alternative:

 

1. Which of the underlined expression is used correctly? (Quais das expressões sublinhadas estão sendo usadas corretamente)
a) Much Brazilian children go to Disney World
b) People spend many time visiting one another
c) Many people travel during their vacations
d) Many money is spent during holidays
e) Much special fruit and vegetables are prepared during thanksgiving

 

2. Mark the alternative that complete correctly the sentences:  (Marque a alternativa que completa corretamente as frases)

There are ________ dogs and cats for adoption if you want one.

I have _______ books.

Do you want _______ water?

I have so _________ love to give.

a) many/many/ much/much

b) many/ much/many/ many

c) much/ many/ many/ much

d) many/ many/many/ much

e) much/ many/many/ much

 

3. Mark the incorrect option.  (Marque a opção incorreta)

a) I need to buy many potatoes.

b) Don' t waste so much money with me.

c) They need many wine to the party.

d) I'll give you so much love.

e) Tell them I want many oranges.

 

 

 

Trabalhar interpretação de texto.

 

What can you see in my city?

 

            You can see many things. There is a plane flying over the town. There are many birds on a wire. There are many houses, many buildings, trees, streets. There are many flowers in the middle of the streets. There is a river near my city. The river has much water. On Sunday the children like to swim and play soccer. the streets seem very quiet. My little city is very beautiful.

 

 

Vocabulary

things – coisas       wire – fio de eletricidade       river – rio            seem – parecer           buildings – prédios, edifícios          middle – meio

plane – avião         birds – pássaros                      over – acima       quiet – calmo(a)         town – cidade                                  much – muito (a)

         

1. Match the columns

a) A plane   (   ) stay on wire.

b) Birds       (   ) like to swim and play soccer.

c) Children  (   ) flies over the town.

 

2. Write (C) for correct or (I) for incorrect

(   ) Many birds.

(   ) Many streets.

(   ) Much flowers.

(   ) Much water.

 

3. Match the answers to the questions.

a) What can we see in this city?                           (   ) They like to swim and play soccer.

b) Where is the plane flying?                               (   ) There are many flowers.

c) What is in the middle of the streets?                (   ) Many things (plane, birds, houses, etc)

d) What do the children like to do on Sundays?  (   ) The plane is flying over the town.

 

 

3ª e 4ª aula

 

Sugestão de vídeos:  https://www.youtube.com/watch?v=urehttUgO3k          

                                   https://www.youtube.com/watch?v=7JgLT-KinR0

 

How much e How many são expressões em inglês usadas para fazer questionamentos, isto é, são usadas para a construção de frases interrogativas. A palavra “how” é uma “question word”. Contudo, “how” acompanhando de “much” ou “many” assume propósitos distintos. Vamos compreender:

 

Como usar “how many”?

How many é utilizado para expressar questões relacionadas aos substantivos (nouns) em inglês que podem ser contados, isto é, usado para coisas que podem ser quantificadas. Além disso, determina os “countable nouns”, os substantivos contáveis. Geralmente é utilizado para substantivos concretos, como objetos e animais e está relacionado ao plural dos substantivos em inglês (plural nouns).

 

Exemplos:

How many books are on the table? / Quantos livros estão na mesa?

How many pens do you have? / Quantos canetas você tem?

How many cars are there on this avenue? / Quantas carros há nesta avenida?

How many friends do you have? / Quantos amigos você tem?

 

Observação: perceba que todos os substantivos citados acima estão no plural. Além disso, how many pode ser usado para o feminino quanto para o masculino.

 

 

 

 

 

Como usar “how much”?

How much é utilizado para questionamentos relacionados aos substantivos incontáveis, isto é, usado para coisas que não podem ser quantificadas. Determina os “uncountables nouns”, os substantivos incontáveis. Geralmente são usados para líquidos e substantivos abstratos, como sentimentos e sensações. Além disso, how much está relacionado aos substantivos que estão no singular. Veja alguns exemplos.

 

Exemplos:

How much do you love me? / O quanto você me ama?

How much coffee did you drink today? / Quanto café você bebeu hoje?

How much water do I have to drink in a day? / Quanta água eu tenho que beber em um dia?

How much is the soda? / Quanto é o refrigerante?

 

OBSERVAÇÃO: perceba que os substantivos citados acima estão no singular. Além disso, assim como o how many, how much também não é alterado quanto ao gênero (feminino ou masculino).

 


OBSERVAÇÃO: a expressão how much também significa quanto custa.

 

 

Exercises

 

1.Complete as frases com many ou much.

a) How ___________ dogs do you have?                                        e) How ___________ water do you need?

 

b) How ___________ times did I say no?                                        f) How ___________ time in jail could he face?

 

c) How ___________ pieces of information do you need?             g) How ___________ sheets of paper are there?

 

d) How ___________money is there in your bank account?           h) How ___________ dollars did you spend last night?              

 

4. Choose How many or How much

a)  ________________ cheese do you buy?

b) _________________ books are there in your bag?

c) _________________ films did Tom see last week

d) _________________ money do you spend every week?

e) _________________ friends does Linda have?

f) _________________ sugar do we need?

g) _________________ tomatoes are there in the fridge?

h) _________________ meat are you going to buy?

i) __________________ milk did you drink yesterday?

j) __________________ apples do you see?

 

Choose the correct alternative:

1. Which alternative can complete the sentence correctly ?
“________ eggs do you want?”
“________ wine does she drink ?”
“________ glasses of beer do they want?”

a) how much – how many – how many
b) how many – how much – how many
c) how many – how many – how many
d) how much – how much – how much
e) how much – how many – how much

 

Fonte: https://exercicios.brasilescola.uol.com.br/exercicios-ingles/exercicios-sobre-much-many.htm

 

 



 

S E Q U Ê N C I A       D I D Á T I C A          -         L Í N G U A       I N G L E S A

 

 

          ANO:                          PERÍODO:   16   a   27 / 11 / 2020                         Nº DE AULAS:  04

 

 

E I X O

 

 

U N I D A D E   T E M Á T I C A

 

 

Oralidade / Leitura / Escrita / Conhecimentos Linguísticos

 

Interação discursiva / Gramática

 

 

O B J E T O S   D E   C O N H E C I ME N T O

 

 

Occupations (Profissões)

Questions Words (Palavras interrogativas) – what, who, how, where, when

 

H A B I L I D A D E S

 

 

(EF09LI04) Expor resultados de pesquisa ou estudo, com o apoio de recursos, tais como notas, gráficos, tabelas, entre outros, adequando as estratégias de construção do texto oral aos objetivos de comunicação e ao contexto.

(EF09LI05IT) Identificar e utilizar as profissões.

(EF08LI06IT) Identificar e compreender o uso das palavras interrogativas.

 

C O M P E T Ê N C I A S     E S P E C Í F I C A S

 

 

CELI01 Utilizar novas tecnologias, com novas linguagens e modos de interação, para pesquisar, selecionar, compartilhar, posicionar-se e produzir sentidos em práticas de letramento na língua inglesa, de forma ética, crítica e responsável.

 

C O M P E T Ê N C I A S     S O C I O E M O C I O N A I S

 

Autonomia; Autoestima; Autoconfiança; Compromisso: estimular a capacidade do aluno de organizar e de buscar respostas às suas perguntas, permitindo o desenvolvimento de seu autoconhecimento para que cresça mais confiante, com isso só tem a ganhar o reconhecimento em si e as características que o tornam único. Contudo estimulando o compromisso tanto no cotidiano escolar quanto no futuro, para o sucesso profissional. 

 

E T A P A S       D A       A U L A   /   M E T O D O L O G I A

 

 

1ª e 2ª aula

Vamos continuar sensibilizando nossos alunos da importância dos estudos para a vida profissional. Propor uma discussão inicial sobre diferentes profissões, sua importância na sociedade e o papel das emoções no dia a dia de quem trabalha: além disso promover o entendimento de que as escolhas profissionais independem do gênero.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Discuss these questions with your classmates. (Discuta estas perguntas com seus alunos.)

 

A) What occupations are represented in the pictures?   (Quais profissões estão representadas nas figuras?)

     (Respostas: 1. Teacher;  2. Civil engineer;  3. Sanitation worker;  4. Farmer;  5. Dentist )

  

(Espera-se que os estudantes notem que as cinco imagens mostram mulheres e homens exercendo as mesmas atividades.)

 

 

B) In your opinion, what is the importance of each of these professionals for our Society? (Em sua opinião, qual a importância

     de cada um desses profissionais para nossa sociedade?)

    What would happen if these professionals didn’t exist? (O que aconteceria se esses profissionais não existissem?)  

 

(A proposta é levar os/as estudantes a perceber uma relação de interdependência entre os diferentes profissionais que atuam na sociedade. Perguntar-lhes por exemplo, de que modo dentistas dependem de engenheiros civis (Resposta possível: Para projetar seus consultórios.) Encorajar a turma a pensar em outras relações e, por meio delas, demostrar que diferentes profissões se complementam.)

 

C) Are all these occupations common in your city/community? Which of these professionals do you see more often? Which

     one/s do you rarely (or never) see?  (Todas estas profissões são comuns em sua cidade/comunidade?   Quais dessas

     profissões você vê com mais frequência?  (Quais dessas você vê raramente ou nunca vê? )

 

D) In any daily situation, people can experience positive emoticons, such as joy, gratitude, admiration, inthusiasm, but there

     can be negative feelings as well. Consider the characteristics of each occupation depicted here. What situations, in your

     opinion, may cause these professionals some of the emoticons in the box? Explain the answers.                     

   (Em situações diárias, pessoas podem ter experiências/emoções positivas, como alegria, admiração, entusiasmo, mas pode  

     ser sentimentos negativos. Considere as características de cada profissão retratada aqui. Quais situações em sua opinião

     pode causar nestes profissionais algumas emoções do quadro? Explicar as respostas.)

 

anger          disappointment          dislike          frustration          irritation          nervousness

 

 

 


(Resposta: Falar da importância de conhecer as emoções e saber lidar com elas. São conhecimentos úteis para os/as adolescentes, ainda que não trabalhem, visto que podem refletir sobre isso e compartilhar esses conhecimentos com outras pessoas. As respostas são pessoais, porém pode-se fornecer uma situação-exemplo como ponto de partida. É possível dizer, por exemplo, que agricultores podem experimentar frustração diante de uma seca ou geada que prejudique suas plantações. Após ouvir as ideias, perguntar quais seriam as melhores maneiras de esses profissionais lidarem com tais emoções negativas.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Take a look at the text and answer the questions. (Olhe o texto e responda as perguntas.)

a) What kind of text is this?  (Resposta: It is a pie graph/chart.)

b) What is the purpose of this kind of text? (Resposta: To display a visual /pictorial representation of essential data/quantitative information about a certain subject  in order to help the readers understand it quickly and objectively.)

c) Which of these options best describes the format of the text shown ?

    I.   It’s a abar graph (vertical and horizontal).

    II.  It’s a pie graph (circular chart).  X   (Resposta correta)

    III. It’s a line graph (points connected by lines).

 

Falar com os alunos que esse gráfico recebe o nome de “pie” seu formato lembra uma torta redonda; também é conhecido por “gráfico de pizza”, dado o formato arredondado e divisão em fatias.

 

 

 

d) Which of these characteristics can apply to the text shown here?

I.   A key is added to explain the data presented in each section/slice of the chart.    X

II.  Different/Contrasting colors are used to represent diferente data.   X

III. There is a little that is immediately understandable.   X

IV. There is repetition of the same color.

V.  Gray or dark colors are used to present information.

VI. The presentation of information is visually attractive.

 

Falar também que o uso de cores contrastantes serve para evitar confusão na interpretação dos dados, cores escuras não são indicadas porque sobrepõem-se aos números; a apresentação de um gráfico é atraente para estimular as pessoas a lê-lo e interpretá-lo; a mistura de algarismos arábicos com romanos, sem qualquer intenção, dificulta a interpretação; o título deve ser autoexplicativo porque é próprio do objetivo de um gráfico informar algo de maneira concisa, etc.

 

 

3ª e 4ª aula

 

Sugestão de vídeos:   https://www.youtube.com/watch?v=D6tRJt3bqrU&ab_channel=PROFESSORKENNY       

                                    https://www.youtube.com/watch?v=YYZ40fy0au8&ab_channel=ProfessorSauloCasal

                                    https://www.youtube.com/watch?v=24vALAyd214&ab_channel=WilliamRossi

                                    https://www.youtube.com/watch?v=j-awTZH2j6A&ab_channel=BrasilEscola

                                    https://www.youtube.com/watch?v=zuYrFs_m5lw&ab_channel=EnglishYourself

 

Fazer perguntas faz parte do nosso dia a dia. Perguntamos para pedir informações, tirar dúvidas, conhecer melhor as pessoas ou simplesmente para satisfazer a nossa curiosidade.

As question words são pronomes interrogativos que são utilizados para fazer perguntas em inglês. Elas são empregadas normalmente no início da frase. Por exemplo, na frase “Quem é você?/Who are you?”, a question word WHO é a palavra que introduz e especifica a pergunta. Devido ao fato de que a maioria delas começa com WH- elas são também chamadas de WH-Words.



 

WH words 

(palavras interrogativas)

 

Uso

 

Exemplos

 

What  (O que?/ Qual?)

 

Perguntar uma informação sobre algo/alguma coisa

 

What is your name?  (Qual é o seu nome?)

What is this? (O que é isso?)

 

When  (Quando?)

 

Pergunta pelo tempo

When were you born?  (Quando você nasceu?)

When is your birthday?  (Quando é seu aniversário?)

 

Where  (Onde?)

 

Perguntando pelo lugar ou posição

 

Where do you live?  (Onde você mora?)

Where are the toys and objects?  (Onde estão os brinquedos e objetos?)

 

Who  (Quem?)

Perguntando quem ou qual pessoa ou pessoas (sujeito)

Who closed the door?  (Quem fechou a porta?)

Who is that beautiful girl?  (Quem é aquela moça bonita?)

 

How  (Como?)

 

 

How are you? (Como você vai?)

How do you go to school? (Como você vai para escola?)

 

 

 

EXERCISES

1. Escolha a alternativa correta.

a. ____ color are your eyes?

( ) Where       ( ) What     

( ) Who          ( ) How 

 

b. _______ is your address? 

( ) Where       ( ) When

( ) What         ( ) Who

 

c. ________ are you now?

( ) What         ( ) Who

( ) Where       ( ) When

 

d. _______ do you have English class?        

( ) When        ( ) What

( ) How          ( ) Who

 

e. _______ is your father?

( ) What          ( ) Who

( ) When         ( ) Where

 

2. Relacione cada frase com a tradução adequada.

a) How do you do?                     (  )  Quem sabe meu nome?

b) Where are you?                      (  )  Qual sua cor predileta?

c) What is your favorite color?  (  )  Como você está?                                                 

d) What’s your name?                (  )  Quando é seu aniversário?

e) When is your birthday?          (  )  Onde você está?

e) Who knows my name?           (  ) Qual é o seu nome?

 

3. Leia a tirinha abaixo e responda as questões seguintes.                    

 

 

 

 

 

 

Balão 1 - Joe: Garfield, what are you doing out here? (O que você está fazendo aqui fora?)

Balão 2 – Garfield: I´m frozen to the fence. (Estou congelado na cerca.)

a) Na tirinha acima há uma question word, qual é ela? __________________________.

b) O que significa essa question word? _______________________________________.

 

 

4. Forme perguntas do tipo "palavras interrogativas/question words" a partir das frases a seguir, usando WHERE, WHO, WHEN, WHAT e HOW. A parte da frase em letra maiúscula indica qual "question word/palavra interrogativa" você deve usar:

 

Exemplo: He was AT THE BEACH yesterday. --> Where was he yesterday?

 

a) That girl was KEVIN’S COUSIN.  __________ was that girl?

b) EVERYBODY was at the party.  ________ was at the party?

c) The barbecue was TWO DAYS AGO. ­­­­­­­­­­­ ___________ was the barbecue?

d) The keys were IN MY POCKET.  ________ were the keys?

e) Gina and Sally were IN SCHOOL this morning.  _________were Gina and Sally this morning?

 

 

 

5. Neste exercício você terá que completar as frases abaixo com as "questions words" aprendidas (who, how, when, where, who).

a) ­­­­­­­­­­­­­__________ is my agenda? I think it is on my backpack.

b) __________ your mother arrives?  Maybe tomorrow afternoon.

c) __________ is that guy wearing a blue coat? I think he is Jane's husband.

d) __________ is the problem? I don’t have book.

e) __________ is your best friend? Bruno is.

f) __________ was your father? He is good.

g) __________ is your party?  On Saturday.

h) __________ is he?  In the kitchen.

 

6. Complete the conversation with the correct question words.

 

Anna: Hi, Nick. _______ are you doing here?

Answers

What

Who

When

Where

Who

Nick: I'm looking for a CD.

Anna: Oh look! I love this singer.

Nick: I don't know her. ______ is she?

Anna: She's Adele. She's great! I went to her concert.

Nick: Really? _______ was the concert?

Anna: It was last week.

Nick: _______ was it?

Anna: In the park.

Nick: _______ did you go with?

Anna: I went with my friends. We had a great time.

 

7. Match the QUESTION WORDS with the appropriate sentences. (Relacione as palavras interrogativas com as frases apropriadas)

 

a) Where  ( )  was he doing when the lights went off?
b) How     ( )  will win the next Nobel Prize for literature?
c) What    ( )  are we going to help her?
d) Who     ( )  should I spend my Christmas vacation?

 

a) C; D; B; A

b) D; E; A; B
c) B; A; C; D
d) A; B; D; C

 

8. Complete the following sentences with the correct question word.

 

I.   __________ has got a pencil for me?  Claudia has got one.

II.  __________ is your birthday? In April.

III. __________ old is her son? Seven.

IV. __________ are your posters? Over my bed.

 

Mark the CORRECT answer.

a) How / When / Who / Where

b) Who / When / How / Where

c) Who / Where / How / When

d) How / Where / Who / When

 

 

 

 

 

9.  Complete the gaps with a question word from the box.

When          What          Where         How          Who

 

 

 


a) A: ________ is Brenda’s party?

    B: Next Friday.

 

b) A: _______ is your boss?

    B: Mr. Derek.

 

c) A: _________ are you watching?

    B: An old TV show.

 

d) A: _________ is my book?

    B: It’s in the second drawer.

 

e) A:  ____ often do you go to the theater?

    B: Three times per month.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


         “What they are? (Música)”

 

Cantar a música abaixo no mesmo ritmo

da cantiga de roda “Marcha Soldado”.

 

I want to know

Want to find what they are

Why are they so big?

When they sleep? How they eat?

 

Who can tell me about them?

Which color? Red or blue?

Where they, where they, where they…

Where they live? Give me a clue.


https://demonstre.com/atividades/10-atividades-sobre

-pronomes-interrogativos-em-inglesquestion-words/

 

 

 

 

                                                                                                                                                https://br.pinterest.com/pin/86905467789056239/

 

 

 

 

 

 


Nenhum comentário:

Postar um comentário